Qui som

Projecte educatiu d'Escoles Bressol Caputxeta Vermella - El Mètode Doman per ensenyar a llegir als infants

La clau en les sessions d'Estimulació Primerenca està en què han d'acabar abans que el nen perdi l'interès. Cal deixar-lo amb ganes de més, en cas contrari, s'acabarà avorrint com succeeix amb els jocs normals.

Es treballa en petites "sessions" d'uns 3 a 10 minuts de durada (depenent del nen). Doman també ens recorda que és molt important seguir les indicacions del Mètode al peu de la lletra.

Els mètodes de lectura basats en les indicacions de Glenn Doman porten des de mitjans dels anys 60 del segle XX, aplicant-se en nombrosos països i en diversos idiomes amb uns resultats excel·lents, fins i tot en nens d'educació especial amb els que s'han obtingut sorprenents resultats.

Els nens poden llegir paraules quan tenen un any, frases quan tenen dos i llibres sencers quan tenen tres anys, i els encanta. La clau és aprendre divertint-se.

Materials que fem servir

Per ensenyar a llegir als nadons o nens fem servir unes cartilles, construïdes amb cartolina o en materials més sòlids que el paper, ja que necessitem que siguin fortes i duradores.

El millor és usar lletres de motlle o impremta, grans i de color vermell o negre. Això últim variarà juntament amb la mida de la lletra depenent de l'edat del nadó o nen

Cada cartilla porta una paraula, organitzades per categories, per exemple:

• Parts del cos: Cap, peu, mà, panxa... etc.
  • Família: Pare, mare, germà, cosí, oncle... etc.
  • Pertinences del nadó: Biberó, pijama, sonall... etc.
  • La Guarderia: Taula, cadira, pilota, professora... etc.
Cartille lectura Doman

Totes aquestes paraules aniran relacionades, "des d’allò que és conegut a allò que és abstracte". És a dir, des de allò que el nadó ja coneix: les seves mans, panxa, peus, cap i les seves pertinences com el seu pijama, biberó, bolquer. Seguirem una mica més externament amb paraules com: pare, mare, germà. El següent pas seran els noms propis, coses de la casa i la llar d'infants, elements exteriors que el petit conegui com el parc, etc.

Així, fins a arribar a allò que és abstracte, que ja seran noms d'animals, plantes, arbres, etc. coses amb les que poden no tenir contacte habitual.

Com s'usen les Cartilles

És important la constància i, sobretot, la diversió

Treballem amb grups de 5 cartilles d'una mateixa categoria relacionada (Cap, peu, mà, panxa, etc.):

Les 5 (o més) cartilles juntes es mostren davant del nadó a la distància adequada i es van passant una per una, dient el nom de cada targeta amb veu forta i clara perquè el nadó vegi i escolti cada paraula. Cada dia, afegim un grup nou de 5 paraules, fins que siguin en total 5 grups. A partir d'aquí cada grup que afegim és en substitució d'un altre més antic.

Fem 3 sessions per dia, d'aquesta manera mostrarem cada paraula al nadó 15 vegades. Serà suficient perquè el nadó l'aprengui.

Método lectura Doman

Cada cartilla porta una paraula, organitzades per categories, per exemple:

• Parts del cos: Cap, peu, mà, panxa... etc.
  • Família: Pare, mare, germà, cosí, oncle... etc.
  • Pertinences del nadó: Biberó, pijama, sonall... etc.
  • La Guarderia: Taula, cadira, pilota, educadora... etc.

Com treballem amb el mètode segons l'edat dels nadons o nens:

Els nadons molt petits (2 a 18 mesos):

Els nadons no tenen ben desenvolupada la vista fins als 8 mesos aproximadament, per la qual cosa el seu cervell ha de ser estimulat de la manera correcta.

Una manera de preparar el nadó per a la lectura és estimulant la seva vista, això es fa jugant amb ell o ella d'aquestes formes:

• Ensenyant-li joguines cridaners i fent que els segueixi amb la seva vista.
  • Jugant a fet i amagar amb el nadó.
  • Cobrint una joguina amb una manta i intentar que el nadó ho trobi.

Mida adequada de la cartilla: 15cm x 60cm (Grans).
Tipus de lletra: 12cm d'Altura, 2cm de gruix i color vermell.
Distància adequada: uns 45cm del seu rostre.
Bona il·luminació cap a la paraula.

Nens de 18 mesos en endavant

En tenir els seus ulls més desenvolupats, no serà necessària la "estimulació visual" al principi.

A més, les cartilles ja poden ser una mica més petites. En anar reduint la seva mida, el color vermell ja no fa el contrast suficient, de manera que fem servir color negre.

Mida adequat de la cartilla: 10cm d'alt x 60cm de llarg.
Tipus de lletra: 7.5cm d'altura, 1 o 1.5cm de gruix i color negre.
Distància adequada: De 50cm a 1 metre dels seus ulls.

Nens de més de 3 anys

Amb els nens de 3 anys i endavant, el cas és una mica diferent, ja que el nen no absorbeix com una esponja tot el coneixement que se li mostra.

Tenen una gran capacitat però ja tenen certs gustos definits, saben el que sí i el que no els interessa i per això cal introduir una petita variant: Utilitzar paraules sobre el que li agrada al nen.

Poden ser els seus passatemps, entreteniments, personatges de contes que li agraden, etc. Per exemple, si al nen li fascinen els animals, podríem començar amb això.